Praktijk speciaal voor vrouwen in de overgang.
 
 
 
 

“Negen terugkerende factoren maken dat het leven in deze gebieden zoveel gezonder is.”

Op vijf plekken leven mensen langer en gezonder dan ergens anders op de wereld. Deze plekken noemt met de Blue Zones. Mensen die in één van deze plaatsen wonen, worden gemiddeld 90 of zelfs 100 jaar, in goede gezondheid, zonder medicijnen of invaliditeit. De Blue Zones hebben negen gemeenschappelijke kenmerken.

De vijf blauwe zones zijn:

- Sardinië (Italie);

- Okinawa (Japan);

- Loma Linda (Californië);

- Nicoya (Costa Rica);

- Ikaria (Griekenland).

Terugkerende factoren

In verschillende onderzoeken en interviews is gezocht naar terugkerende factoren die maken dat het leven in deze gebieden zoveel gezonder is. 
Dit heeft geresulteerd in negen gemeenschappelijke kenmerken van de Blue Zones:

- Beweeg natuurlijk: geen sportschool, maar leven in een omgeving die stimuleert om te bewegen zonder er bij na te denken;

- Ken je doel: weet waarvoor je ’s ochtends wakker wilt worden. Het hebben van een doel kan zeven jaar extra levensverwachting opleveren;

- Zo min mogelijk stress: neem dagelijks tijd voor ontspanning;

- De 80%-regel: verlaag je calorie-inname met 20%;

- Plantaardig voedsel: zelf verbouwen, vooral bonen horen bij de dagelijkse voeding van de meeste honderdjarigen;

- Wijn: drink regelmatig, met mate en tijdens het eten of gezellig samenzijn met vrienden;

- Gelijkgestemden: behoren tot een groep waarmee regelmatig wordt samengekomen heeft een positieve invloed op de gezondheid;

- Familie: stel familie en geliefden op de eerste plaats;

- Vriendenkring: goede vriendenkring en voldoende sociale contacten.


In onze jachtige tijd is dit heel moeilijk, bijna iedereen heeft het druk. De 9 terugkerende facturen zijn moeilijk.

Maar je kunt wel proberen om je er voor een stukje aan te houden. 
- Beweeg per dag 30 minuten en doe 2 x , maar het liefst 3x krachttraining. 
- Je een doel stellen is ook heel belangrijk, dan kun je naar iets toewerken en leven. 
- Stress is niet goed, probeer dit zo weinig mogelijk te hebben, maar als je het toch hebt, leer ermee omgaan.
- Het zelf verbouwen van groente is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar koop verse groenten. 
- Het is bewezen dat mensen die een sociaal leven hebben, met op zijn tijd ook tijd voor zichzelf, dat ze gelukkig in het leven staan. Vindt een balans hierin. 

- Gebruik zoveel mogelijk natuurlijke producten, dat is belangrijk. 

Van de blue zones kunnen we nog veel leren, zeker in deze jachtige tijd, want wie wil er nu niet een rustig en relaxed leven, waar je je fit in voelt. 

Liefs Isabel